Case: Huuskes
Grip op duurzaam verpakken met het verpakkingspaspoort
Als marktleider in maaltijden voor de zorg heeft Huuskes grote duurzaamheidsambities. Eén daarvan: slimmer en duurzamer verpakken. In de praktijk is dat complex. Met een breed assortiment en uiteenlopende wensen van klanten, leveranciers en wetgeving, was het lastig om overzicht en richting te houden.
De uitdaging: veel verpakkingen, weinig overzicht
Huuskes merkte dat er behoefte was aan een centrale plek waar alle verpakkingsinformatie samenkwam. Niet alleen om kansen te signaleren, maar ook om keuzes beter te kunnen onderbouwen en intern uit te leggen.
De oplossing: het verpakkingspaspoort
Samen met DiDutch zette Huuskes het verpakkingspaspoort in. Daarmee brachten ze structuur aan in hun verpakkingsaanpak. Het paspoort gaf inzicht in waar de grootste duurzaamheidswinst te behalen viel – en bood een concreet vertrekpunt voor verbetering.
Het resultaat: 95% minder plastic
Eén van de eerste acties naar aanleiding van het verpakkingspaspoort was het herontwerpen van een bestaande verpakking. Door over te stappen op een kartonnen alternatief wist Huuskes een indrukwekkende reductie van bijna 6.500 kg verpakkingsafval per jaar te realiseren – 95% minder plastic.
“Met de nieuwe kartonnen bak realiseren we een plasticreductie van 95% – een enorme besparing waar we best wel trots op zijn.”
Marcel Hofmeijer
Business Manager Operatie & Innovatie Huuskes
Ook grip krijgen op je verpakkingen?
Wil jij net als Huuskes strategische keuzes maken op basis van data en inzicht? Het verpakkingspaspoort helpt je om snel kansen te spotten, je strategie te onderbouwen én klanten en collega’s mee te nemen in de transitie naar duurzamer verpakken.
Neem contact met ons op en ontdek wat het verpakkingspaspoort voor jouw organisatie kan betekenen.